6 ماده مقوی و خطرناک در غذای سگ

غذای خطرناک برای سگ

همانند انسان ها زمانی که صحبت از غذا به میان می اید غذای سگ ها نیز باید غنی از مواد مغذی باشد. با اینحال برخی از مواد تشکیل دهنده ضروری و مواد مغذی هستند که می توانند در صورت مصرف زیاد به سگ ها اسیب وارد کنند. زمانی که می خواهید مواد غذایی مورد نیاز سگ را خریداری کنید به این موارد توجه داشته باشید.

 پروتئین ها:

اگرچه سگ ها همه چیز خوار هستند اما پروتئین بخش ضروری از غذای آن هاست. پروتئین باید از منابعی به دست اید که به راحتی قابل هضم باشد به خصوص برای سگ هایی که بیماری های مقعدی  دارند. پروتئین های بی کیفیت نه تنها باعث بروز مشکلات متابولیسمی و هضم می شود بلکه می تواند به کاهش وزن، حالت تهوع، استفراغ و اسهال نیز منجر شود.

منیزیم:

منیزیم نیز یکی از مواد مغذی ضروری است اما می تواند در صورت مصرف زیاد به مشکلات متعددی منجر گردد و گاهی از اوقات تهدیدکننده زندگی باشد. زمانی که منیزیم در مقادیر اضافی استفاده می شود می تواند اثرات منفی بر روی سیستم عصبی و قلب داشته باشد و باعث بروز نشانه هایی همچون ضعف، فلج شدن، افسردگی و حتی مرگ شود. منیزیم حتی می تواند در تشکیل سنگ های مثانه نقش داشته باشد. با اینکه هم سگ ها و هم گربه ها از این اثرات رنج می برند اما  چنین مشکلاتی در سگ ها بیشتر دیده می شود.

کلسیم و فسفر:

کلسیم و فسفر دو ماده مغذی هستند که می توانند در صورت مصرف زیاد مشکلاتی را در سگ ها ایجاد کنند. یکی از موارد مهم نسبت کلسیم به فسفر در غذای سگ هاست. سطح نامناسب یا بالای این مواد مغذی می تواند  اثرات منفی بر روی استخوان ها داشته باشد. این موضوع در سگ های بزرگی که در مرحله رشد هستند بیشتر دیده می شود. علاوه بر این، مصرف کلسیم و فسفر یکی از موارد مهمی است که باید در سگ هایی که بیماری کلیوی دارند بیشتر مدنظر قرار گیرد. سگ هایی که چنین بیماری هایی دارند بر اساس بیماری و مشکلات شخصی نیازهای متفاوتی خواهند داشت. مصرف زیاد کلسیم و فسفر می تواند بیماری کلیوی را پیشرفته تر نماید و به تشکیل سنگ مثانه منجر شود.

سدیم:

سدیم یکی از مواد مغذی ضروری برای سگ هاست. این ماده می تواند فشار خون را تنظیم کند، به انتقال پالس های عصبی کمک نماید و به حفظ تعادل بین اسیدها و بازها در بدن کمک کند. با وجود چنین مزایایی، مصرف زیاد سدیم می تواند تاثیر منفی بر روی قلب، کلیه ها و سیستم عصبی داشته باشد. در حقیقت سگ هایی که بیماری کلیوی و قلبی دارند باید مصرف سدیمشان محدود باشد.

مصرف زیاد سدیم می تواند به تشنگی سگ ها منجر شود و سطح ادرار را افزایش دهد. سطح بالای سدیم در رژیم غذایی می تواند در صورت مصرف نشدن آب کافی باعث از دست رفتن آب بدن شود.

ویتامین دی:

مصرف غیر طبیعی این ویتامین در سگ ها می تواند به افزایش سطح کلسیم منجر شود و باعث ایجاد نشانه های غیر طبیعی همچون مشکلات کلیوی، مشکلات معدی روده ای، مشکلات سیستم عصبی و قلبی شود.

 از کجا باید سطح متعادل این مواد را بیابیم؟

یکی از موارد مهمی که باید درباره رژیم غذایی سگتان به خاطر داشته باشید این است که چنین رژیمی باید متعادل و کامل باشد. یک رژیم غذایی خاص که برای همه سگ ها مناسب باشد وجود ندارد. سگ کوچک شما که در حال رشد است به مواد غذایی متفاوتی نسبت به سگ بالغتان نیاز دارد. سگ هایی که مشکلات پزشکی دارند هم باید اصلاحاتی را در رژیم غذایی شان داشته باشند. همیشه برای انتخاب بهترین رژیم غذایی با دامپزشک مشورت نمایید. دامپزشک نیازهای سگ را بهتر از شما می داند و می تواند بهترین گزینه را برایش انتخاب کند.

اشتراگ گذاری این مقاله

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی email

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *