6 روش ساده برای بهبود پوست گربه

پوست گربه

شرایط پوست گربه شما حرف های زیادی برای گفتن دارد. این پوست است که می تواند منعکس کننده سلامت گربه باشد. ایجاد فوندانسیون قوی که در برگیرنده مواد مغذی، پیشگیری از بیماری ها و اصلاح خوب باشد می تواند برای پوست گربه مفید واقع گردد. مشکلات پوستی در گربه ها اغلب نشانه یک موضوع مهم است. اگر گربه شما موهایش می ریزد یا به زور صورت و شانه های خود را می خراشد ممکن است این موضوع به خاطر انگل یا حساسیت باشد. تشخیص و درمان شرایط پوستی باید به عهده دامپزشک باشد اما روش های ساده و طبیعی وجود دارد که می تواند پوست گربه را بهبود ببخشد.

 با مواد مغذی کلیدی به او غذا بدهید:

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و کامل برای سلامت کلی گربه ضروری است اما مواد مغذی متعددی وجود دارد که نقش بسیار مهمی در سلامت پوست و مو بازی می کنند. هم اسید چرب امگا 3 و هم اسید چرب امگا 6 برای سلامت پوست ضروری هستند. گربه ها به دو نوع اسید چرب امگا 6 نیاز دارند. لینولئیک اسید که در روغن های گیاهی یافت می شود و arachidonic acid که  منشا ان اغلب چربی حیوانی است. اسیدهای چرب امگا 6 به سلامت و یکپارچگی بافت پوستی کمک می کند. آلفا لینولئیک اسید و EPA دو نوع اسید چرب امگا 3 هستند که به پوست و سلامت آن کمک می کنند.

 الفا لینولئیک اسید یا همان ALA از غذاهایی همچون دانه کتان به دست می آید و به حفظ سد پوستی کمک می کند. بیشتر این ها در روغن های ماهی یافت می شوند. همانطور که می دانید EPA ها به خاطر خواص ضد التهابی شان مهم هستند و نقش مهمی در سیالیت غشای سلولی ایفا می کنند. از آنجایی که مواد مغذی برای سلامت و پوست گربه ضروری است نباید از کیفیت آن ها به سادگی عبور کنید. اما سوال اینجاست که از کجا می توانید مطمئن شوید گربه تان مواد مغذی استانداردی دریافت می کند. معمولا توصیه می شود به دنبال رژیم غذایی باشید که قبلا تست شده و توسط وزارت های مربوطه تایید گردیده است.

 استفاده از مکمل ها را مدنظر داشته باشید:

اگر رژیم غذایی متعادلی به گربه بدهید، باید در برگیرنده نسبت مناسبی از مواد مغذی باشد. اما در برخی از موارد وجود مکمل ضروری است. اگر پوست گربه پوسته پوسته می شود یا پوست خشکی دارد ممکن است نیاز داشته باشید از اسیدهای چرب ضروری کمک بگیرید. معمولا روغن افتاب گردان  می تواند منبع خوبی از این مواد باشد اما این ها هم کالری زیادی دارند و نباید بیش از حد از آن ها استفاده شود. مکمل های روغن ماهی برای پوست خارش دار می تواند مفید باشد زیرا ترکیبات ضد التهابی در خود دارد. اگر می خواهید از مکمل ها استفاده کنید با دامپزشک مشورت نمایید تا مشکلی برای گربه پیش نیاید. باید در مورد تعداد دفعات مصرف مکمل ها احتیاط کنید زیرا اگر بیش از حد از این مکمل ها استفاده کنید ممکن است  رژیم غذایی او دچار عدم تعادل شود.

به عنوان مثال برخی از مکمل های حاوی روغن ماهی در برگیرنده ویتامین D نیز هستند. اگرچه این ویتامین ضروری است  اما مصرف زیاد آن می تواند مشکلات حاد مرتبط با سمیت را ایجاد کند.

از مشکلات پوستی پیشگیری کنید:

پوست گربه
پوست گربه

بیشتر گربه هایی که به کلینیک ها اورده می شوند دارای پوست خارش دار هستند. برای اینکه گربه خود را از این شرایط رها کند شروع به لیس زدن یا خارش می کند. همین امر  موجب توسعه زخم یا ریختن موی جزئی می گردد. رایج ترین منبع خارش وجود کک و حساسیت های مرتبط با آن است. توصیه می شود گربه ها را از کک ها دور نگه دارید زیرا کک و حساسیت مرتبط با آن منبع رایج مشکلات پوستی است. سعی کنید برای اینکار از توصیه ها و تجویزهای دامپزشک استفاده کنید و از داروهایی که برای سگ ها طراحی شده اند استفاده ننمایید. استفاده از محصولات پیشگیری از کک که برای سگ ها تهیه شده برای گربه ها ممنوع است و اینکار می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا گربه ها به برخی از مواد استفاده شده در این داروها حساسیت دارند. بهتر است از درمان خانگی بری کنترل کک دوری کنید. زیرا این درمان برای گربه ها خطرناک هستند و اصلا تاثیری ندارند.

 عادت های اصلاح درستی داشته باشید:

شانه زدن و اصلاح موهای گربه می تواند به سلامت پوست و مویش کمک کند. شانه زدن از بروز مشکلات متعدد پیشگیری می کند. برخی از این مشکلات می تواند باعث ناراحتی گربه شود و عفونت های پوستی را در او ایجاد نماید. در برخی از شرایط حاد ریزش موی گربه رخ می دهد.

شانه زدن و برس زدن موهای گربه به درخشندگی آن کمک می کند زیرا روغن طبیعی موهایش در همه جای پوست منتشر می شود.  از ابزارهای اصلاح و مرتب کردن با کیفیت استفاده کنید که برای گربه ها طراحی شده است. سعی کنید موهای اضافی روی بدن گربه را اصلاح نمایید. یک برنامه منظم برای مرتب کردن و تمیز نگه داشتن موهای گربه داشته باشید. اینکار باید از همان زمان کودکی گربه انجام شود تا بتواند برای او لذت بخش باشد.

 برای شرایط خاص پوستی، از حمام استفاده کنید:

به ندرت نیاز به شامپو زدن موهای گربه خواهید داشت. گربه ها معمولا نیازی به حمام ندارند و آن را دوست ندارند. همین امر می تواند برای گربه و صاحبش استرس آور باشد. اینکار را تنها زمانی انجام دهید که هیچ چاره دیگری ندارید. اگر گربه شما خارش دارد یا بسیار کثیف است باید از حمام کردن استفاده نمایید. نکته مهم این است که از شامپوهای برچسب دار برای گربه ها استفاده نمایید تا مطمئن شوید به خوبی او را شستشو می دهید. باید از به کار بردن شامپوهای حاوی روغن درخت چای خودداری کنید. روغن درخت چای در غلظت های بالا می تواند برای گربه سمی باشد. توصیه می شود برای برخی از شرایط از حمام کردن استفاده کنید به خصوص اگر این بیماری مربوط به حساسیت باشد. اگر حمام کردن بسیار دشوار یا استرس زا بود می تواند پوست او را با پارچه نرم و مرطوبی تمیز کنید. اینکار مواد حساسیت زا را از روی پوست گربه بر می دارد.

این مواد حساسیت زا در برگیرنده گرده گل ها، گرد و خاک و موارد حاصل از چوب ها و چمن ها هستند. دامپزشک ممکن است توصیه کند از شامپوی خاصی برای کمک به درمان مشکلات پوستی گربه استفاده نمایید. در چنین شرایطی همیشه دستورالعمل دامپزشک را برای استفاده دنبال نمایید.

 سطح استرس گربه را بررسی کنید:

 اگر گربه شما بیش از حد خود را لیس می زند ممکن است این موضوع منجر به ریزش مویی به نام آلوپسی شود. زمانی که دامپزشک علت این موضوع را مشکلات روحی و روانی می داند باید  از او مراقبت به عمل اید. گربه ها ممکن است رفتارهای وسواسی و استرسی متعددی داشته باشند. با اینکه وجود آلوپسی مرتبط با مشکلات روحی و روانی به ندرت باعث اسیب پوستی می شود اما این شرایط نشانه سطح بالایی از اضطراب و تنش است. در این شرایط صاحبان گربه ها باید نگران باشند زیرا نه تنها چنین مواردی باعث ریزش مو می شود بلکه استرس زیاد خطر بروز سایر شرایط در گربه ها همچون بیماری های مجرای ادراری را افزایش می دهد. به همین خاطر کم کردن استرس همچون داشتن فضای امن و آرام می تواند مفید باشد. متخصصان توصیه می کنند تا جایی که ممکن است با او در ارتباط باشید و به همراه او از اسباب بازی ها استفاده نمایید. زمانی که گربه تنهاست می توانید از توپ غذایی استفاده کنید. گربه هایی که آلوپسی شدید مرتبط با مشکلات روحی و روانی را دارند می توانند از داروهای تسکین بخش اضطراب و استرس بهره ببرند.

اشتراگ گذاری این مقاله

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی email

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *