9 نشانه ای که بیان می کند گربه شما حسود است

 برخی از اوقات گربه ما به گونه ای رفتار می کند که نشان می دهد به کسی یا چیزی حسادت می نماید. زمانی که سگ دیگری را لمس می کنید  جلوی تان ظاهر می شود و تلاش می کند دست شما را از سمت سگ دور نماید. گربه ها ممکن است زمانی که شما به آن ها توجه نمی کنید  یا به سایر حیوانات خانگی موجود در منزل توجه بیشتری دارید شروع به میو کردن نمایند. اما سوال اینجاست که آیا گربه ها واقعا حسادت می کنند؟ متخصصان با این موضوع زیاد موافق نیستند. کاتنا جونز یکی از رفتارشناس های حیوانات خانگی در این باره می گوید: حیوانات خانگی چیزی به نام حسادت را به معنای واقعی کلمه تجربه نمی کنند. چیزی که شما از حیوانات خانگی خود مشاهده می کنید رفتارهای  مثبت، منفی یا حتی بی ادبانه است. به عنوان مثال گربه خانگی شما گربه دیگری را از مسیرش خارج می کند یا به او حمله می نماید.  از سوی دیگر مطالعات اخیر نشان می دهد که سگ ها رفتارهای بسیار حسادت آمیزی از خود نشان می دهند. این موضوع زمانی بیشتر دیده می شود که صاحبشان هیچ رفتار محبت آمیزی نسبت به آن ها نداشته باشند و به سایر حیوانات خانگی توجه نمایند. سوزان هتس رفتارشناس حیوانات و نویسنده مطالعات مختلف بیان می کند حسادتی که در حیوانات دیده می شود از حسادتی که در بین انسان ها وجود دارد متفاوت است. زمانی که حیوان خانگی شما برای جلب توجه تان مصمم می شود هیچ ایده ای در مورد اینکه وضعیت عاطفی و احساسی او معادل با احساسات موجود در انسان است وجود ندارد. به همین خاطر نمی توان حسادت در این حیوانات را معادل حسادت در انسان ها دانسته شود. در بیشتر موارد، چنین رفتارهایی بهتر است به عنوان موقعیت رقابتی در مقابل حیوانات دیگر تعریف شود.

رفتارهای حسادت گونه  در میان حیوانات خانگی

 

صرف نظر از نامی که شما به این رفتارها می دهید، چنین مواردی اغلب به عنوان یک رفتار ناخواسته یا غیر سالم در نظر گرفته می شود. در ادامه برخی از رفتارهای حسادت گونه ای که حیوانات از خود نشان می دهند و صاحبانشان باید بدانند را با هم مرور می کنیم:

حمله:

این رفتار اغلب به شکل گاز گرفتن یا حمله به حیوان یا شخص دیگری که باعث شده است توجه شما به او جلب شود نمایان می گردد.

 رفتن به دستشویی داخل منزل:

حیوانات خانگی ما رفتارها، افکار و احساس خود را با کلمات نشان نمی دهند. آن ها در برخی از موارد احساسات خود را در عمل بروز می دهند. اگر متوجه شدید در داخل منزل یا مکان هایی که نباید؛ به دفع ادرار یا مدفوع می پردازند ممکن است رفتار آن ها نشان دهنده اصرارشان برای بیان یک موضوع باشد.

 توجه بیش از حد به صاحب خود:

بر اساس مطالعات انجام شده چنین رفتارهایی ممکن است با نزدیک شدن بیش از حد حیوان به شما یا لیس زدن دستانتان بروز کند. چنین رفتارهایی معمولا نشانه محبت است و آن ها تلاش می کنند توجه شما را به خود جلب نمایند.

رفتارهای تحمیل کننده:

ماگادا بیان می کند که چنین رفتارهایی اغلب به شکل مانع شدن در برابر حرکت ازادانه یک فرد یا حیوان دیگر یا هل دادن آن ها به موقعیتی است که توجه صاحبشان را جلب نماید.

 غرغرکردن، مبارزه با سایر حیوانات یا سایر رفتارهای تهاجمی:

 این موضوع زمانی دردسرساز می شود که حیوانات خانگی دیگری هم در منزل وجود داشته باشد. در این شرایط حیوانات برای جلب توجه صاحب خود با هم به رقابت می پردازند.

 تلاش برای ترساندن افراد غریبه:

 حیوانات خانگی ممکن است زمانی که افراد ناشناس را می بینند شروع به پارس کردن کنند یا اینکه به او حمله نمایند. این شرایط تا زمانی که صاحبشان به میدان نیامده معمولا ادامه پیدا می کند.

انجام یک حرکت فریب آمیز:

این گزینه یکی از نشانه های اطمینان بخش است که بیان می کند حیوان خانگی تان سعی در جلب توجه تان دارد.

گرفتن جای شما:

 برخی از اوقات حیوانات خانگی ممکن است جای شما دراز بکشند یا بر روی میز کاری و کیبورد رایانه بنشینند تا بتوانند توجه شما را به خود جلب نمایند یا حتی چیزی را از روی میز به سمت زمین پرتاب نمایند. سگ ها ممکن است بنشینند و تلاش کنند برای جلب توجه شما از روی زمین بلند شوند یا پاهای خود را به هم قلاب نمایند.

ترک اتاق:

برخی از اوقات زمانی که حیوان خانگی شما عصبانی است ممکن است اتاق را ترک کند

 چه چیزی باعث می شود حیوانات رفتارهای حسادت آمیز از خود نشان دهند؟

 بر اساس گفته متخصصان، رفتارهای حسادت گونه در حیوانات خانگی معمولا بیانگر خستگی یا نیاز به توجه از طرف صاحبانشان است. برخی از اوقات ممکن است همانند انسان ها احساس عدم امنیت داشته باشند. آن ها به توجه نیاز دارند و  دوست دارند فعالیت هایی را برای مشغول کردن خود انجام دهند و خود را از خستگی رها کنند. برخی از اوقات، حیوان خانگی فقط شما را می خواهد و نمی تواند توجه شما را با حیوان یا انسان دیگری شریک شود. در موقعیت های این چنینی،  افکاری که در سر حیوان می گذرد جالب است. او با خود فکر می کند که صاحبش کار دارد و احساس خوشحالی می کند. نبود منابع مورد نیاز، درگیری ها، فضای کوچک منزل ، استرس، کمبود تمرینات ورزشی و موارد مرتبط با ژنتیک می تواند باعث بروز رفتارهای حسادت گونه در حیوانات شود. ماگادا به صاحبان سگ ها توصیه می کند اگر یکی از اعضای خانواده یا حیوان خانگی دیگر توجه بیشتری را به خود جلب می کند  یا حیوان یا عضو جدیدی به منزل اضافه شده است به سایر حیوانات موجود در منزل نیز توجه شود. در این شرایط ممکن است احساسات به خوبی در میان حیوانات تقسیم نشده باشد.

 چگونه رفتارهای حسادت آمیز را در حیوانات خانگی خود متوقف کنیم؟

 برای متوقف کردن چنین رفتارهایی می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • یادداشتی از شرایطی که باعث بروز رفتارهای تهاجمی یا حسادت آمیز می شود داشته باشید. در این شرایط می توانید بفهمید که باید به دنبال چه چیزی بگردید.  استفاده از چنین روشی  می تواند برای رفتارهایی که  به تنهایی قابل مدیریت نیستند نیز مورد استفاده قرار گیرند. بعد از یادداشت شرایط می توانید آن را با دامپزشک در میان بگذارید.
  • از توجه  زیاد به یک حیوان یا فرد در منزل خودداری کنید.
  • سگ های خود را به گونه ای آموزش دهید که به تنهایی امنیت شان را تامین نمایند و در طول بازه زمانی که شما مشغله فراوانی دارید آرام باشند برای گربه ها نیز این فرصت را فراهم کنید
  • برای پیشگیری از تداخل بین وعده های غذایی به هر کدام از حیوانات خانگی به صورت جداگانه غذا دهید
  • زمانی که وارد منزل می شوید حیوانات خانگی تان را نادیده بگیرید تا احساس نکنند به یکی از آن ها بیشتر از دیگری توجه می کنید. در چنین شرایط سطحی از احساسات هیجان انگیز کم می شود و از بروز نشانه های تهاجمی کاسته خواهد شد.
  • زمانی که دو حیوان خانگی را به طور همزمان به پیاده روی می فرستید بر روی هر دوی شان افسار ببندید تا کنترل بهتری بر روی آن ها داشته باشید
  • یک حیوان خانگی را بر روی وسایل حیوان دیگر نگذارید
  • حداقل  دو اسباب بازی و رختخواب جداگانه برای حیوانات خانگی خود داشته باشید
  • به حیوانات خود محبت کنید. به آن ها توجه نمایید و زمانی که به توجه نیاز دارند این موضوع را از آن ها دریغ نکنید.

مدیریت رفتارهای ناخواسته و سالم نگه داشتن حیوانات از لحاظ ذهنی و روحی یک نکته کلیدی برای پیشگیری از بروز موقعیت های ناخواسته است.  ما به عنوان صاحب حیوانات خانگی  باید به نیازهای روحی و جسمی آن ها توجه کنیم. حیوانات خانگی ما همانند سایر موجودات به عشق و محب نیاز دارند.

اشتراگ گذاری این مقاله

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی email

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *