خطر استفاده از پروتئین زیاد در غذای سگ ها

پروتئین در غذای سگ

انتخاب غذای سگ ها می تواند یک تصمیم خسته کننده باشد. غذاهایی که برای حیوانات خانگی تهیه شده و در فروشگاه ها به فروش می رسند دارای  مواد تشکیل دهنده مختلفی هستند و تحت نام های تجاری مختلفی عرضه می شوند. همه این برندها نیز ادعا می کنند بهترین مواد غذایی را برای حیوان خانگی تان ارائه می نمایند. بیشتر این غذاها دارای سطح بالایی از پروتئین هستند و ادعا می کنند نیازهای سگ به گوشت را تامین می کنند و زندگی طولانی تری برای او به ارمغان می آورند.

 آیا سگ ها گوشت خوار هستند؟

غذاهای سگ

تاکتیک های بازاریابی که توسط برخی از شرکت های ارائه دهنده مواد غذایی سگ ها مورد استفاده قرار می گیرد از یک سوء تفاهم قدیمی ناشی شده که بیان می دارد سگ ها اصولا گوشت خوار هستند و رژیم غذایی آن ها باید عمدتا از گوشت تشکیل شده باشد. این موضوع درست نیست. سگ ها نیز همانند انسان ها همه چیز خوارند و بهتر است رژیم غذایی آن ها از پروتئین، کربوهیدرات و چربی تشکیل شده باشد. مصرف پروتئین اضافی برای سگ ها خوب نیست و می تواند در برخی از شرایط برایشان مضر هم باشد. پروتئین ها بلوک های سازنده بدن هستند و برای کارهای روزمره ضروری اند.

با اینحال زمانی که سگ ها مقدار زیادی پروتئین مصرف می کنند ممکن است در آنِ واحد به همه این پروتئین ها نیازی نداشته باشند.

در این شرایط بدن پروتئین اضافی را از طریق کلیه ها و از طریق ادرار دفع می کند. کیفیت پروتئین یکی از مهم ترین مواردی است که به هنگام انتخاب غذای سگ باید بدان توجه داشته باشید. کیفیت همیشه از کمیت مهم تر است و می تواند اثرات بهتری داشته باشد. مشکل دیگری که در این شرایط به وجود می آید این است که گوشت در رژیم غذایی به عنوان منبع پروتئین عمل می کند و بیشتر از سایر مواد مغذی وارد بدن می گردد. به عنوان مثال زمانی که رژیم غذایی سگ عمدتا از گوشت تشکیل شده است حفظ و نگهداری نسبت کلسیم به فسفر در بدن او بسیار دشوار خواهد بود. زمانی که این نسبت به هم بخورد رشد استخوان ها دچار اختلال می شود و به کلیه ها اسیب وارد می کردد. غذای سگی که به خوبی فرموله شده دارای تعادل خوبی از پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات هاست تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری شود.

 پروتئین اضافی برای حیوان خانگی تان بد است؟

پروتئین یکی از مواد مغذی سرشار از انرژی است و رژیم هایی که پروتئین بالایی دارند کالری زیادی وارد بدن می کنند و به سرعت به افزایش وزن منجر می شود. بیش از 50 درصد سگ های ایالت متحده آمریکا اضافه وزن دارند یا چاق در نظر گرفته می شوند. به همین خاطر صاحبان سگ ها باید در مورد مقدار پروتئینی که به آن ها می دهند هوشیار باشند. اگر سگ دچار مشکلات کلیوی یا کبدی باشد مصرف پروتئین زیاد باعث اضافه کاری این اندام ها می شود و بیماری را بدتر می کند.

 به جای اینکه به دنبال سطح پروتئین بالا در غذای او باشید باید غذایی را بیابید که برای سگ زندگی سگ، مرحله ای از زندگی که در آن قرار دارد و اندازه او طراحی شده است. به عنوان مثال سگ کاری ممکن است به مواد مغذی و کالری بیشتری نسبت به یک سگ خانگی نیاز داشته باشد. این دو سگ را نمی توان به یک شیوه تغذیه کرد. در این میان سگ های کوچک نیازمند پروتئین بیشتری نسبت به سگ های بزرگ تر هستند زیرا بدن آن ها در حال رشد است. در میان گونه های مختلف سگ های کوچک نیز نیازمندی به مواد مغذی متفاوت است.

به عنوان مثال سگ های کوچک بزرگ نیازمند رژیم غذایی متفاوتی نسبت به سگ های کوچک تر با جثه کوچک هستند. دادن پروتئین زیاد به سگ ها باعث می شود آن ها به طور سریع وزن اضافه کنند و مشکلاتی در توسعه و رشدشان ایجاد شود و در آینده مستعد بیماری هایی همچون آرتریت شوند. رژیم غذایی  سالم آن رژیمی است که بر اساس تحقیقات برای سگ ها توسعه یافته و با مشورت دامپزشک ارائه می شود. معمولا برای توسعه یک رژیم غذایی خوب برای سگ ها باید از ازمون استفاده شود. این موضوع باعث می شود غذایی به سگ ها داده شود که تعادل خوبی در مواد مغذی آن وجود دارد و هیچ ماده مغذی اضافی وارد بدن او نمی شود و باعث ایجاد مشکلات متعدد در بدن او نمی گردد.

اشتراگ گذاری این مقاله

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی email

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *