نکاتی برای نگهداری و مراقبت از گربه

نگهداری از گربه

اخیرا گربه ای را به جمع خانواده خود اضافه کرده اید؟ تبریک می گوییم.  همه ما خوب می دانیم که آوردن یک گربه جدید به منزل به نگهداری نیاز دارد. اگر می خواهید یک گربه را برای مراقبت انتخاب کنید بهتر است از مراکز محلی که برای اینکار وجود دارد استفاده نمایید. می توانید دایرکتوری های موجود را مرور کنید یا از سایت های موجود برای جستجو و خرید گربه استفاده نمایید. در این مقاله قصد داریم نکاتی را برای نگهداری و مراقبت از گربه بیان کنیم.

 موارد اصلی مراقبت از گربه:

غذا دادن به گربه

غذا دادن به گربه
غذا دادن به گربه

 توصیه می کنیم غذای گربه را از برندهای مشهور و با کیفیت تهیه کنید. دامپزشک می تواند گربه را بررسی کند و بهترین رژیم غذایی را برای او تعیین نماید.  فاکتورهایی همچون سن، سطح  فعالیت و سلامتی تفاوت زیادی در چیزی که باید به گربه بدهید ایجاد خواهد کرد:

  • گربه ها به taurine که یک امینو اسید ضروری است برای سلامت قلب و چشم خود نیاز دارند. غذاهایی که برای آن ها انتخاب می کنید باید برای مرحله سنی گربه متعادل شده باشد. غذاهایی با تعادل مناسب دربرگیرنده این امینواسید خواهند بود.
  • شما باید آب سالم و تمیز در اختیار گربه قرار دهید. کاسه ای که گربه در آن اب می نوشد را روزانه تمیز کنید و دوباره پر نمایید.
  • غذاهای لذت بخش نباید بیش از 5 الی 10 درصد رژیم غذایی او را تشکیل دهد
  • بیشتر افراد از غذاهای کودک برای گربه هایی استفاده می کنند که غذا نمی خوردند یا احساس خوبی ندارند. همیشه قبل از انجام اینکار برچسب ها را به دقت بخوانید. اگر غذای کودک در برگیرنده پودر سیر یا پیاز باشد گربه مسموم می شود.
  • اگر نشانه های اسهال، استفراغ یا خستگی بیش از حد برای بیش از دو روز ادامه داشت گربه را به دامپزشک ببرید.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر سایت های مرجع را مطالعه نمایید.

آراستن و زیبا کردن گربه

آراستن گربه
آراستن گربه

 بیشتر گربه ها تقریبا تمیز هستند و به ندرت نیاز به حمام کردن خواهند داشت اما شما باید به طور منظم موهای گربه را شانه کنید. اینکار باعث می شود پوشش گربه سالم و تمیز بماند و  ریزش موهایش هم کمتر شود.

 مدیریت کردن گربه:

برای برداشتن گربه یک دست خود را پشت پای جلویی و دست دیگر را زیر نیم شقه قرار دهید. به آرامی او را بلند کنید.

هرگز گربه به وسیله گردن بلند نکنید و  از پاهای جلوییش او را نگیرید.

محل زندگی گربه:

گربه شما باید خانه تمیز و خشک خود را برای خواب و استراحت داشته باشد. بستر او را با حوله یا ملحفه نرم و گرمی آماده کنیدو مطمئن شوید که این بستر را به طور منظم شستشو می دهید. گربه را در داخل منزل نگهداری کنید. گربه هایی که بیرون از منزل نگهداری می شوند زیاد عمر نمی کنند. گربه هایی که بیرون از منزل هستند در معرض تصادفات ماشین یا آتش سوزی و سایر موارد قرار دارند. بیشتر سگ ها هم می توانند به گربه شما آسیب وارد کنند. گربه های بیرون از منزل با بیماری های عفونی زیادی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

 شناسایی:

اگر دوست داشتید گربه را بیرون از منزل نگه دارید باید برچسب و آی دی روی او بچسبانید و از طوق های ایمنی استفاده کنید. طوق های ایمنی با پنل الاستیکی به گربه شما اجازه می دهد در صورت گیر کردن در جایی آن را شل کند. هم برای گربه های داخل منزل و هم برای گربه های بیرون از منزل استفاده از برچسب کمک می کند مطمئن شوید گربه در صورت گم شدن به خانه باز گردانده می شود.

 خاک بستر گربه:

خاک بستر گربه
خاک بستر گربه

همه گربه هایی که در داخل منزل نگهداری می شوند به خاک بستر نیاز دارند. این ها باید در موقعیت آرام و قابل دسترسی قرار داده شوند.

در خانه های چند سطحی، در هر طبقه باید یک خاک بستر گربه قرار گیرد. از حرکت دادن جعبه بپرهیزید  مگر اینکه واقعا اینکار لازم باشد اما اگر مجبور به انجام اینکار شدید هر روز تنها چند اینچ از آن را حرکت دهید. به خاطر داشته باشید که گربه ها از خاک بستر بودار و کثیف استفاده نمی کنند. پس حداقل یکبار در روز آن را تمیز کنید.  همه چیز را مرطوب سازید و به کمک شوینده ملایمی آن را بشویید و هفته ای یکبار دوباره پر کنید. می توانید اینکار را در صورت استفاده از خاک گربه جمع شونده به صورت گاه به گاه انجام دهید. از آمونیاک، خوشبوکننده یا سایر موارد بودار به هنگام تمیز کردن جعبه خاک بستر استفاده نکنید. اگر گربه شما از خاک بستر استفاده نمی کند حتما با دامپزشک مشورت نمایید. برخی از اوقات رد کردن استفاده از این جعبه بر اساس شرایط پزشکی رخ می دهد که نیاز به درمان دارد.

خراش دادن یا خارش:

گربه شما به خراش دادن نیاز دارد. زمانی که خود را می خارد، ناخن های قدیمی و پوشش آن از بین می رود و ناخن های تیز و نرم زیر آن در معرض دید قرار می گیرد. گرفتن ناخن های گربه هر دو  الی سه هفته یکبار باعث می شود او کمتر به خودش، اسباب خانه و انسان ها اسیب وارد کند. سعی کنید  یک مکان محکم برای خارش گربه پیدا کنید که حداقل سه فوت ارتفاع دارد.

این موقعیت باید به اندازه کافی پایدار باشد تا به هنگام استفاده نیفتد. می توانید آن را با مواد سفت و سخت همچون چوب درخت، پارچه کیسه ای یا سایر موارد پوشش دهید.

بیشتر گربه ها پدهای خارش را هم دوست دارند.

 سلامتی گربه:

 باید حداقل یکبار در سال برای بررسی و شات های سالانه گربه را به پیش دامپزشک ببرید. اگر مریض بود یا اسیب دیده بود بلافاصله او را به دامپزشک ببرید.

داروها و سموم:

 هرگز دارویی که توسط دامپزشک تجویز نشده است را به گربه ندهید. اگر شک دارید که گربه ماده سمی را بلعیده باشد با دامپزشک تماس بگیرید.

 عقیم کردن:

گربه های ماده باید در 5 ماهگی عقیم گردند و گربه های نر نیز باید در همین سن از باروری بیفتند.

 واکسیناسیون:

 دامپزشک بر اساس سن و سلامت گربه توصیه هایی را ارائه خواهد کرد.

 چک لیست مواد مورد نیاز گربه:

  • غذای گربه ای که توسط برندهای معتبر تهیه شده است.
  • ظرف غذا گربه
  • کاسه آب
  • اسباب بازیهای تعاملی
  • شانه
  • برس
  • طوق ایمنی و برچسب
  • مکان یا پد خارش
  • کریر گربه
  • جعبه و خاک بستر
  • بستر یا جعبه گربه با حوله یا ملحفه گرم

اشتراگ گذاری این مقاله

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی email

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *